کاربرد سیلرهای دندانپزشکی

سپیده ملکی 1401/03/23
سیلر دندانپزشکی-مستردندون

از سیلر ریشه به همراه گوتاپرکا برای پرکردن کانال های ریشه استفاده می شود. برخی از سیلرهای کانال ریشه می توانند سیلرهای کاملی باشند که در آن نیازی به گوتاپرکا نیست. سیلرهای ریشه دارای ترکیبات پایه متفاوتی هستند، برخی ممکن است هیدروکسید کلسیم، رزین های اپوکسید آمین، سولفات باریم، اکسی کلرید بیسموت و اکسید روی باشند. سیلرهای ریشه را می توان به عنوان حاوی اوژنول یا بدون اوژنول طبقه بندی کرد. ترکیب اکسید روی اوژنول را می توان به طور موقت در حفره کانال ریشه قرار داد تا التهاب و حساسیت را کاهش دهد. استفاده از سیلرهای ریشه می تواند از طریق سرنگ، مخلوط دستی و کپسول های از پیش اندازه گیری شده باشد.


جهت خرید انواع سیلر دندانپزشکی کلیک کنید.


کاربرد سیلر دندانپزشکی چیست؟

سیلر ریشه نقش مهمی در درمان موفق ریشه دارد. این یک مهر و موم غیر قابل نفوذ ایجاد می کند، بی نظمی ها و ناهماهنگی های جزئی بین دیواره کانال ریشه و مواد پرکننده هسته را پر می کند، و در صورت باقی ماندن میکروارگانیسم ها روی دیواره کانال ریشه یا لوله ها، به کنترل میکروبی کمک می کند . لایه سیلر باید به طور یکنواخت روی دیواره های کانال قبل از قرار دادن مواد پرکننده هسته اعمال شود. ضخامت لایه سیلر ریشه در کیفیت پرکردن کانال ریشه بسیار تأثیرگذار است.

یک پوشش سیلر ناکافی ممکن است منجر به حفره‌ها و ریز نشت باکتریایی شود که منجر به شکست ریشه می‌شود. از سوی دیگر، قرار دادن بیش از حد سیلر می‌تواند منجر به اکستروژن آن فراتر از سوراخ آپیکال شود که می‌تواند از بهبودی جلوگیری کند یا آن را به تاخیر بیندازد. افزایش نشت در امتداد پرکردگی ریشه در طول زمان بنابراین، مقدار سیلر باید به حداقل برسد و فقط باید در یک لایه نازک بین گوتاپرکا و دیواره کانال یافت شود. 

 


راهنمای کامل استفاده از گوتا پرکا (Gutta-Percha)  را در این مقاله در مجله مستر دندون مطالعه کنید.


 بهترین سیلر دندانپزشکی

از مهمترین نشانه های مرغوبیت سیلر داشتن استحکام کششی باند بین سیلر عاج دندان وجود داشته باشد. در واقع میزان چسبندگی سیلر به عاج دندان اهمیت زیادی دارد.  سیلرهای 26AH و Dorifill از با کیفیت ترین سیلرهای موجود در بازار بوده و  استفاده از آن مورد توجه دندانپزشکان قرار گرفته. سیلرهای ۲۶ah ساخت کشور سوئیس بوده و ماده‌ای کارآمد برای پوشش دادن کانال ریشه دندان محسوب می شود.

ویژگی های یک سیلر دندانپزشکی مناسب

سیلرها برای ایجاد یک مهر و موم ضد مایع در سراسر سیستم کانال ریشه استفاده می شوند.در مورد ویژگی های یک سیلر دندانپزشکی با کیفیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در هنگام پوشش؛ آب بندی عالی و ثبات داشته باشند

مطابقت داشتن خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی با بافت بدن

قابلیت سیال داشته باشد تا به راحتی در کانال ریشه دندان جریان پیدا کند و همه نواحی خالی را پر کند

نامحلول بودن در برابر مایعات بافتی

ضد باکتری باشد

ویسکوزیته مناسب و رادیوپک داشته باشد

چسبندگی مناسب با دیواره های کانال

به دندان ها رنگ ندهد

زمان درست کردن آن و پر کردن دندان باید کوتاه باشد

استفاده از آن آسان باشد و دستورالعمل پیچیده ای نداشته باشد.

انواع سیلر دندانپزشکی

سیلرهای تجاری موجود بر اساس اجزای شیمیایی را می توان به شش دسته تقسیم کرد:

  • سیلر هایی بر پایه رزین
  • سیلرهایی بر پایه گلاس آینومرها
  • سیلرهایی بر پایه سیلیکونی
  • سیلر های هیدروکسید کلسیم
  • سیلر های اکسید روی و اوژنول

قیمت سیلر دندانپزشکی

قیمت سیلرهای دندانپزشکی با توجه به برند و شرکت های سازنده متفاوت می باشد. در حال حاضر سیلرهای متنوعی در بازار با قیمت های مختلف موجود می باشد. شما می توانید با مراجعه به وبسایت تجهیزات دندانپزشکی مستردندون از قیمت انواع سیلر دندانپزشکی مطلع شوید.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.