گوتا پرکا دندانپزشکی و راهنمای کامل استفاده از آن (Gutta-Percha)

سپیده ملکی 1400/07/12
گوتا پرکا دندانپزشکی -مستر دندون

گوتاپرکا بیش از 170 سال پیش توسط ادوین مینارد ، متخصص اندودنتیست آمریکایی در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفت. علیرغم تحقیقات مستمر و جستجوی ابداعات جدید در روش های پر کردن کانال ریشه ، گوتاپرکا به دلیل توانایی آن در بستن کامل کانال ریشه و جلوگیری از هرگونه ورود ، هنوز یکی از موفق ترین و پرکاربردترین گزینه ها در کلینیک های سراسر جهان است.

گوتا پرکا از شیره درختانی از جنس Palaquium و عمدتا از درختانی همچون Palaquium gutta ، Isonandra gutta و Dichopsis gutta بدست می آید.کلمه گوتا پرکا از نام گیاهی به نام getah perca در مالایی به نام شیره پرکا (percha sap) گرفته شده است.

گوتا پرکا یک ماده ترموپلاستیک و بی اثر زیستی (bioinertness) و زیست سازگار (biocompatibility) طبیعی است. بطوری که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن نمی شود و با آن هیچ واکنشی نمی دهد. این ماده برای پر کردن کانال خالی شده ریشه دندان و عدم نفوذ باکتری ها گزینه مناسبی می باشد.


جهت خرید مواد اندو کلیک کنید.


استفاده از گوتا پرکا توسط دندانپزشکان

برای قرار دادن کُن گوتا پرکا در داخل کانال دندان بعد از پاکسازی و شکل دهی کانال توسط دندانپزشک، و همچنین بعد از تهیه رادیوگرافی از کانال دندان، دندانپزشک ضخیم ترین کن گوتاپرکای که بتواند  از تمام طول کانال ایجاد شده در دندان عبور کند و آن را تا ناحیه اپکس سیل نماید انتخاب شده و درون کانال قرار می گیرد.

سپس با استفاده از مواد سیلر ( نظیر AH26 یا زینک اکساید اوژنول ) و نیز کن گوتا پرکای شماره ۱۵ که کوچکترین سایز گوتا پرکای استاندارد بوده و تحت عنوان کن فرعی نامیده می شود بقیه فضای کانال دندان تا جایی که کن فرعی قادر به طی کردن کمتر از یک سوم کانال باشد پر می گردد.

برای سهولت در پر کردن کانال دندانپزشکان از وسیله ای به نام اسپیریدر انگشتی استفاده می شود.


جهت خرید گوتا پرکا کلیک کنید.


انواع گوتا پرکا دندانپزشکی

با توجه به پیشرفت روز افزون دندانپزشکی و تجارب جدید دندانپزشکان، شرکت های ساخت تجهیزات دندانپزشکی همواره سعی را بر آن داشته اند که انواع مختلفی از گوتا پرکا ها را برای مصارف دندانپزشکان تدارک ببینند.

گوتا پرکا در فرم ها و سایزهای مختلف موجود است. گوتا پرکاهای تک سایز یا single guta در اندازه ها و کدهای مختلفی موجود هستند، که دندانپزشک بسته به اندازه طول کانال ریشه دندان و گشادی آن از گوتا پرکا مناسب برای کانال ریشه استفاده می کند.

چرا از گوتا پرکا در دندانپزشکی استفاده میکنند؟

از لحاظ شیمیایی گوتا پرکا جزو موادی است که به آسانی با بدن انسان واکنش نشان نمیدهد. از این خاصیت گوتا پرکا در انواع دستگاه های جراحی و در درمان کانال ریشه دندان در دندان پزشکی استفاده می شود.

از جمله مهمترین مواردی که گوتا پرکا را در اولویت انتخاب دندانپزشکان قرار داده است علاوه بر خواص فیزیکی و شیمیایی گوتا پرکا، ویژگی های جالب دیگر از جمله محدوده نفوذ پذیری و سازگاری با دندان، نقطه ذوب و انعطاف پذیری و قالب گیری راحت گوتا پرکا می باشد.

با توجه به ترکیب نوک های گوتاپرکا ، آنها شفاف هستند و بنابراین در اشعه ایکس قابل مشاهده هستند. این برای اندودنتیست ها حیاتی است ، زیرا به آنها اجازه می دهد تا به وضوح تشخیص دهند که نوک گوتاپرکا تا چه حد حفره را پر کرده و تا چه میزان مهر و موم شده است.

زمانیکه دندان نیاز به عصب کشی داشته باشد بعد از اینکه دندانپزشک با ابزار و وسایل تخصصی این کار، کانال ریشه دندان را کاملاً پاکسازی کرد و اصطلاحاً پالپ یا عصب دندان خارج شد باید کانال ریشه مجدداً پر شود.

دندانپزشک برای پر کردن کانال ریشه دندان از گوتا پرکا استفاده می کند. دندانپزشک گوتا پرکا را به ماده ای به نام سیلر آغشته کرده و داخل کانال ریشه دندان را کاملا پر میکند.

گوتا پرکا در فرم گوتاهای نازک که متناسب با فایل های عصبی هستند که به گوتاهای فرعی یا accessories معروف هستند نیز موجود می باشد که این نوع از گوتا پرکا معمولاً به صورت چندتایی مورد استفاده قرار می گیرند.

مراحل پرکردن کانال ریشه دندان در دندانپزشکی با استفاده از گوتا پرکا

دندانپزشک بسته به آخرین فایل دستی مورد استفاده برای خارج کردن کامل پالپ یا همان عصب دندان و طول ریشه و فرم انتهای ریشه دندان به تعداد مورد نیاز جهت پر کردن کامل کانال ریشه دندان گوتا پرکا را آغشته به سیلر کرده داخل کانال ریشه گذاشته. زمانیکه از پر شدن کامل و دقیق کانال ریشه دندان اطمینان پیدا کرد، اضافات گوتا پرکا را با یک قلم داغ شده قطع می کند و در این مرحله پر کردن ریشه دندان تمام می شود.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی مستر دندون با فراهم کردن بیش از هزار کالا در زمینه مواد و تجهیزات دندانپزشکی این شرایط را فراهم کرده تا شما با بررسی و جستجو در این بازار بهترین محصول را انتخاب کنید.

همچنین اگر سوالی در رابطه با مواد و تجهیزات ذهنتان را مشغول کرده می توانید با پشتیبان های ما در ارتباط باشید.

02128421448

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.