مراحل گام به گام درمان ریشه

سپیده ملکی 1401/05/11
درمان ریشه

درمان ریشه یک روش اغلب ساده برای تسکین درد دندان و حفظ دندان شما است. درمان ریشه زمانی لازم است که پالپ ملتهب یا عفونی شود.در طول درمان ریشه ، یک متخصص ریشه دندان، پالپ داخل دندان را با دقت جدا می‌کند، کانال‌های ریشه را تمیز، ضدعفونی کرده و شکل می‌دهد، و یک پرکننده برای مهر و موم کردن فضا قرار می‌دهد.

چرا به درمان ریشه نیاز است؟

علل آن می تواند پوسیدگی عمیق دندان، انجام عمل های دندانپزشکی مکرر روی یک دندان یا آسیب تروماتیک مانند ترک، تراشه یا حتی شکستگی ریشه باشد. بیماری لثه همچنین می تواند منجر به مشکلات کانال ریشه شود که نیاز به درمان ریشه دارد.

 


برای خرید مواد اندو و تجهیزات اندو کلیک کنید.


علائم عفونت پالپ

  • درد هنگام خوردن یا نوشیدن غذا و نوشیدنی سرد یا گرم
  • درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  • لق شدن دندان

علائم دیگری مانند

  • تورم لثه در نزدیکی دندان آسیب دیده
  • ترشح چرک از دندان آسیب دیده
  • گونه یا فک متورم
  • تیره شدن رنگ دندان

ممکن است وجود داشته باشد.

مراحل درمان ریشه

در درمان ریشه دندانپزشک ابتدا باید پالپ عفونی را تمیز کند و کانال ها را پر کند. در اکثر موارد بیماران بعد از درمان ریشه نیاز به تاج موقت یا روکش دارند.

مرحله 1

ابتدا دندانپزشک با بی حسی موضعی از طریق تزریق به دندان عفونی و لثه های اطراف درمان را شروع می کند .سپس یک سد دندانی را در دهان قرار می دهد. این کار با پوشاندن بقیه دندان ها در دهان، دندانی را که به درمان ریشه نیاز دارد از بقیه جدا می کند. و یک سوراخ کوچک جهت دسترسی روی سطح دندان ایجاد می کند

مرحله 2

در این مرحله دندانپزشک از ابزارهایی مانند فایل ها برای تمیز کردن محفظه پالپ و کانال های ریشه استفاده می کند و بافت پالپ بیمار و مرده را از دندان خارج می کند.

مرحله 3

سپس از یک محلول ضد باکتری و ضد عفونی کننده برای تمیز کردن و ضد عفونی کانال ها استفاده می شود. این کار باکتری ها را از بین می برد و عفونت واقع در کانال ها را درمان می کند. 

مرحله 4

دندانپزشک از ابزارهای ریز برای شکل دادن به کانال ها استفاده می کند، تا بتوانند پرکننده‌ ها و سیلرهای کانال ریشه را دریافت کنند. .کانال ها قبل از آب بندی مجدد شسته و تمیز می شوند تا بقایای کانال ریشه پاک و برای بار دوم تمیز شوند.

مرحله 5

کانال های خالی با مواد دندانی انعطاف پذیر و لاستیکی به نام گوتا پرکا پر می شوند، این مواد حرارت داده می شود و سپس به داخل و روی دیواره کانال های ریشه فشرده می شود تا آنها را ببندد.

مرحله 6

گوتاپرکا همراه با سمان چسبنده به نام سیلر فضای کانال آماده شده را پر می کند. آب بندی کانال ها برای جلوگیری از عفونت مجدد آنها با باکتری بسیار مهم است.

مرحله 7

سپس یک ماده پرکننده موقت یا دائمی برای مهر و موم کردن سوراخ دسترسی که برای درمان کانال ها ایجاد شده است قرار داده می شود و سد دندانی برداشته می شود. اگر دندان فاقد ساختار کافی برای نگه داشتن ترمیم (پر کردن) در جای خود باشد، دندانپزشک یا متخصص ریشه ممکن است یک ستون (فلزی یا پلاستیکی بسیار محکم) را در یکی از کانال های داخل دندان قرار دهد تا به حفظ آن کمک کند.

-درمان ریشه معمولاً موفقیت آمیز است. یک دندان می تواند تا حدودا  10 سال پس از درمان ریشه زنده بماند.

مراقبت های بعد از درمان ریشه

پس از درمان ریشه، تمیز نگه داشتن ناحیه بسیار مهم است. به طور معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و از دهانشویه آنتی باکتریال برای دور نگه داشتن میکروب ها استفاده کنید. اگر هنوز یک پر کردگی موقت گذاشته اید و هنوز تاج دائمی خود را دریافت نکرده اید، تا زمانی که روکش در جای خود قرار نگرفته از جویدن با دندان درمان شده خودداری کنید.

هزینه درمان ریشه چقدر است؟

هزینه‌های درمان ریشه متفاوت است، اما نسبت به کشیدن دندان و جایگزینی با روکش یا بریج یا ایمپلنت کم‌هزینه تر است. کشیدن همچنین می تواند منجر به  نامرتبی دندان ها و مشکل در جویدن شود.

کلام آخر

تجربه دندان درد یا تورم در فک می تواند ترسناک باشد. اما خوشبختانه، درمان ریشه می تواند عفونت را از منبع آن حذف کند تا بتوانید به سرعت احساس بهتری داشته باشید. اگر شک دارید که یک دندان عفونی یا آبسه دارید، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. درمان سریع می تواند از گسترش عفونت جلوگیری کند و درد شما را تسکین دهد تا بتوانید به زندگی عادی بازگردید.

 

 

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.