اشتباهات رایج هنگام کار با کامپوزیت

سپیده ملکی 1400/10/25
کامپوزیت

کامپوزیت یک ماده همه کاره و مفید برای ترمیم های مستقیم است.در دنیای دندانپزشکی کامپوزیت ها بسیار پرکاربرد و متنوع هستند. با این حال، اشتباهات رایجی وجود دارد که ممکن است هنگام کار با کامپوزیت ها مرتکب شوید که می تواند بر نتایج بیمار شما تأثیر بگذارد. اگر مراقب نباشید هر یک از این اشتباهات رایج می‌تواند منجر به مشکلاتی در ترمیم‌های شما، از جمله شکست ترمیمی شود. در اینجا برخی از این اشتباهات رایج و کارهایی که می توانید برای رفع آنها انجام دهید بیان می کنیم.


برای مشاهده و خرید کامپوزیت کلیک کنید.


اشتباه شماره یک : عدم استفاده از بزرگنمایی در حین کار

کاربرد کامپوزیت نیازمند تکنیک حساس با مراحل متعدد در مقیاس کوچک است. دندانپزشکانی که در حین کار از بزرگنمایی استفاده نمی کنند، نمی توانند جزئیاتی را که باید ببینند. به دلیل تعداد مراحل، مطمئن شوید که می‌توانید دید عالی از همه کارهای کوچکی که انجام می‌دهید داشته باشید.بنابراین برای بدست آوردن نتیجه بهتر و صرف زمان کمتر بهتر است از ابزار بزرگنمایی مانند لوپ استفاده کنید.

لوپ دندانپزشکی

اشتباه شماره دو : اجازه دادن به رطوبت برای آلوده کردن پرپ

هنگام استفاده از آمالگام مقادیر کم بزاق تأثیر قابل توجهی بر نتایج ندارد. اما این موضوع در مورد رزین های کامپوزیت صادق نیست. بزاق و خون،حتی به میزان ناچیز، اثر متقابل بین رزین کامپوزیت و دندان را کاهش می دهد. این آلاینده ها از نفوذ رزین کامپوزیت به ساختار دندان جلوگیری می کنند و باعث کاهش استحکام باندینگ می شود.استفاده از رابردم تا حدی این مشکل را آسان می کند اما به علت وقت گیر بودن تعداد کمی از دندانپزشکان از آن استفاده می کنند.

اشتباه شماره سه : عجله در کیور کردن

کیور کردن کامپوزیت یکی دیگر از نکاتی است که متاسفانه بعضی از دندانپزشکان زمان و دقت لازم به آن اختصاص نمی دهند. شما حین کار باید توجه داشته باشید که نور کافی و مناسب به ناحیه مورد نظر تابیده شود و از تغییر ماهیت فیزیکی کامپوزیت مطمئن شوید.گاهی اوقات بعضی از دندانپزشکان با دیدن آبی نشدن و درخشان ماندن مواد، به کیور کردن ادامه  می دهند، بدون اینکه بدانند خروجی آن برای درمان کافی است یا خیر به استفاده از آن ادامه می‌دهند.

در نروژ، یک مقاله در مجله دندانپزشکی منتشر شده است،که در این مطالعه نشان داده شده که 78 درصد پزشکان هنگام خرید لایت کیور از ارزش و اهمیت وسیله خریداری شده اطلاعی نداشتند!

لایت کیور

(( توصیه می شود هنگام خرید هر تجهیزاتی اطلاعت دقیق درباره کارایی و نحوه استفاده درست آن بدست آورید. زیرا بعد از متوجه شدن جزییات شاهد تفاوت قابل توجه در نتیجه می شوید. شما باید تجهیزات خود را کاملا بشناسید. این تأثیر شدیدی بر طول عمر، عملکرد و نتایج درمان شما دارد. ))

اشتباه شماره چهار : عدم درک درست از نحوه کار و خواص مواد

یک دندانپزشک ممکن است هر تعداد کامپوزیت را در قفسه داشته باشد. دسته بندی های مختلفی وجود دارد که هر کدام کاربرد مورد نظر و حوزه های عملکردی خود را دارند. همچنین تولید کنندگان مختلف فرمولاسیون و تکنیک های منحصر به فرد خود را برای دستیابی به بهترین پیوند دارند. پزشکان باید نحوه کار و خواص کامپوزیت های مورد استفاده خود را بدانند.

به عنوان مثال اگر دندانپزشک دندان را بیش از حد اچ کند، می تواند باعث حساسیت دندان شود، یا اگر به اندازه کافی اچ نکند، در استحکام باندینگ اختلال ایجاد می شود. بنابراین لازم است اطلاعات کافی در زمینه تعادل استفاده از مواد، تکنیک های لازم را برای دستیابی به بهترین نتیجه و نحوه کار با متریال را داشته باشید

اشتباه شماره پنج : عجله در فرآیند ترکیبی

برای انجام هر مرحله مدیریت زمان داشته باشید. قبل از شروع کار، لیست مراحل را در ذهن داشته باشید و بدانید هر مرحله چقدر زمان می برد. کاهش سرعت انجام کار و تمرکز بیشتر بر روی انجام پروسه در کاهش میزان شکست به شما کمک می کند و در نتیجه خروجی موفق تری را تجربه می کنید.

بهبود مواد کامپوزیت در سال های اخیر و افزایش تطبیق پذیری آن ها باعث شده آن ها در برابر شکستگی و سایش مقاوم تر باشند و انتخاب خوبی برای درمان دندان های فرسوده باشند.

همچنین به دندانپزشکان این امکان را می دهد که گزینه های درمانی بیشتری را به بیماران ارائه دهند.

شما می توانید تمامی تجهیزات دندانپزشکی مطب خود را با اطمینان خاطر از فروشگاه مستر دندون سفارش دهید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.