آلژینات های دندانپزشکی و نکاتی برای قالبگیری بهتر

سپیده ملکی 1400/10/01
آلژینات های دندانپزشکی

استفاده از آلژینات ها برای قالب گیری یکی از قدیمی ترین و موثرترین روش هایی است که هنوز در بخش دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این یک ماده ضروری در هر کلینیک دندانپزشکی است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک مقال درباره آن برای شما تهیه کنیم.

آلژینات های دندانی چیست؟

آلژینات ها مخلوطی از محصولات شیمیایی هستند که برخی از آنها از جلبک دریایی به دست می آیند . که به آنها کیفیت لازم برای قالب گیری را می دهد.

آلژینات ها معمولا به صورت پودرهایی به رنگ صورتی یا سفید هستند. و پس از مخلوط شدن با آب، تنها در عرض چند دقیقه قوام پلاستیکی و الاستیک لازم برای قالب گیری را به دست می آورند .


جهت خرید آلژینات کلیک کنید.


این مواد به طور قابل توجهی تکامل یافته اند تا به دندانپزشک در ساخت قالب های دندانی کمک کنند. 

به این ترتیب، انواع مختلفی از افزودنی‌ ها اضافه شده‌اند که به‌ عنوان مثال، تغییر رنگ را برای تعیین زمان گیرش یا زمانی که می‌توان از دهان خارج کرد، مانند آلژینات‌ های کروماتیک، و همچنین پیشرفت‌های دیگری مانند حذف گرد و غبار در سیستم تعلیق و سهولت کاربرد و قالب‌گیری. به همه این دلایل، آلژینات ها در زمینه دندانپزشکی برای انواع قالب های دندانی اعم از کامل یا جزئی و همچنین بافت نرم و ایجاد پروتزهای موقت مناسب هستند.

روش قالبگیری

برای استفاده از آلژینات ابتدا باید بسته را به خوبی تکان دهید، تا تمام اجزای پودر به خوبی مخلوط شوند. در این راستا حتما به دستور شرکت سازنده توجه کنید.

به‌طور کلی، قالب آلژینات از ترکیب کردن پودر آلژینات با مقدار مشخصی آب ساخته می‌شود. ترکیب خمیری به‌دست آمده را درون تری یا بیس قالب‌گیری ریخته و در دهان بیمار قرار می‌دهند. پس از زمان مشخصی خمیر سفت شده و قالب دهان بیمار ساخته می‌شود.

چند نکته برای قالبگیری بهتر

  • نسبت آب به پودر را بررسی کنید : اگر نسبت پودر از آب بشتر باشد، قوام مخلوط بدست امده دانه دار می شود. و یا اگر آب بیش از حد در مخلوط وجود داشته باشد، مواد بسیار نازک خواهد بود و باعث می شود که اثر در هنگام برداشتن پاره شود. یادتان باشد حتما قبل از استفاده بسته را به خوبی تکان دهید.
  • بررسی دمای آب : اگر آب بیش از حد گرم باشد، زمان اختلاط را کاهش می دهد و از مخلوط شدن یکنواخت جلوگیری می کند. اگر آب خیلی سرد باشد، مواد خیلی سریع سفت می شوند.
  • ترتیب مخلوط کردن مهم است : همیشه پودر را به آب اضافه کنید، نه آب را به پودر. این تضمین می کند که تمام پودر به طور کامل ترکیب شده است. پس از ادغام، به مدت یک دقیقه به شدت مخلوط کنید تا یک قوام خامه ای حاصل شود که به یکنواخت شدن واکنش شیمیایی کمک می کند.
  • بیمار را به درستی آماده کنیداز بیمار بخواهید قبل از گذاشتن قالب، دهان خود را به طور کامل بشویید تا مواد زائد از بین برود.
  • صبر داشته باشید : اگر آلژینات پس از برداشتن هنوز در حالت پلاستیکی باشد، جزئیات قالبگیری از بین خواهد رفت. بنابراین مطمئن شوید که اثر را برای دو دقیقه کامل در دهان بیمار نگه داشته اید. یک نمونه آزمایشی را در کاسه همزن خود بگذارید. وقتی نمونه شما شروع به تنظیم کرد، شروع به زمان بندی برداشت خود کنید.
  •  برداشتن سریع قالب : آلژینات ها با برداشتن سریع قالب کمتر احتمال دارد پاره شوند. هنگام برداشتن اثر از تکان دادن یا پیچ خوردن خودداری کنید. در عوض، به سرعت با یک ضربه محکم و ناگهانی قالب را بردارید.
قالبگیری با تری

سخن آخر

همیشه مدل های خود را قبل از ارسال به آزمایشگاه از نظر دقت بررسی کنید.

اگر در مورد صحت قالبگیری خود مطمئن نیستید، در حالی که بیمار هنوز روی صندلی است، یک قالب دیگر بگیرید.

اگر جزئیات را رعایت نکنید قالب اشتباه می شود. در نهایت،این بدان معناست که پروتز دندانی که لابراتوار به شما تحویل می دهد به درستی در دهان بیمار قرار نگیرد.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.