کاربرد اوژنول در دندانپزشکی چیست؟

سپیده ملکی 1400/12/26
اوژنول-مستردندون

اوژنول یکی از مواد پرکاربرد در دندانپزشکی است.این ماده در درمان اندو برای تهیه ی خمیر هایی از جمله سمان زینک اکساید و یا کلسیم برای پانسمان موقت مناسب است. با توجه به اهمیت این ماده در دندانپزشکی در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با کاربرد اوزنول آشنا کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ساختار اوژنول

اوژنول یک مولکول فنولی طبیعی است  با فرمول شیمیایی  C₁₀H₁₂O₂ که در چندین گیاه مانند دارچین، میخک و برگ بو یافت می شود. به عنوان یک ضد عفونی کننده موضعی به عنوان ضد تحریک و در آماده سازی دندان با اکسید روی برای آب بندی کانال ریشه و کنترل درد استفاده می شود.


برای خرید انواع سمان اینجا کلیک کنید.


ویژگی های اوژنول

این ماده استحکام کمی داشته و دارای حداقل اثر تحریک کنندگی در بین سمان‌ها می باشد. ph آن به طور تقریبی ۷ بوده و اثر تسکین دهندگی روی پالپ دارد. اجزای اصلی این ترکیبات اکسید روی و اوژنول است. محصولات زینک اکساید اوژنول در انواع  دو خمیری،پودری و مایع وجود دارند.

 


برای خرید اوژنول با بهترین قیمت  اینجا کلیک کنید.


انواع مواد پر کننده دندان

مواد پر کننده دندان به سه دسته تقسیم می شوند:

  • زینک اکساید اوژنول(ZOE)
  • خمیرهای با بیس یدفرم
  • خمیر های با بیس کلسیم هیدروکساید

از میان این مواد،مهمترین و پرکاربردترین ماده پر کننده ، زینک اکساید اوژنول است.هنگامی که پوسیدگی بسیار عمیق یا بسیار نزدیک به اتاقک عصب یا پالپ باشد. پالپ دندان را خارج کرده و با موادی که ضد باکتری هستند پر می شوند. به این عمل پالپکتومی می گویند.

این ماده علاوه بر خاصیت پرکنندگی به عنوان Base، سمان موقت، ترمیم موقت (پانسمان)، سمان دائم، ماده ثبت بایت، سیلر اندودنتیک، tissue management در درمان‌های پریودنتال و سمان تسکین دهنده در dry socket استفاده می شود.

انواع مختلف اوژنول وکاربرد آن:

به طور کلی از اوژنول به عنوان محلول ضدعفونی کننده،ضد درد،ضد التهاب و التیام بخش استفاده می شود.

همانطور که گفتیم  اوژنول در سه نوع وجود دارد:

  • نوع 1 دو خمیری : به عنوان سمان موقت کاربرد دارد.
  • نوع 2 پودری : برای پر کردن دائم و ترمیم دندان کاربرد دارد،این نوع کمترین مقدار اسیدی بودن را در میان سمان ها دارد به همین دلیل کمترین تحریک را بر روی پالپ دندان ایجاد می کند.
  • نوع 3 مایع : این نوع به عنوان پرکننده موقت و بیس حرارتی استفاده می شود.همچنین دارای اثر آرامبخشی بوده و به کاهش حساسیت کمک می کند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با کاربرد اوژنول در دندانپزشکی آشنا کنیم. فروشگاه مستر دندون مواد و تجهیزات مورد نیاز شما را فراهم آورده تا به راحتی تجربه یک خرید آسان و مطمئن را داشته باشید.

 

 

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.