کاربرد آرسی پرپ در دندانپزشکی

سپیده ملکی 1400/12/21
آرسی پرپ-مستردندون

آرسی پرپ یا خمیر آماده سازی کانال ریشه،یک ماده شیمیایی است که برای آماده سازی شیمیایی و مکانیکی برای تمیز کردن و پاکسازی کانال ریش کانال ریشه کاربرد دارد.

باید بدانید استفاده از واژه آرسی پرپ برای خمیر آماده سازی کانال ریشه که داخل آن EDTA  باشد استفاده میشود اما این غلطی است که جا افتاده زیرا اولین بار کمپانی پریمیر دنتال آمریکا یک خمیری تولید کرد که خواص خیلی خوبی داشت و اسم این ماده را آرسی پرپ ( RC Perp ) گذاشت.

که مخفف  root canal prepration cream می باشد.و چون این ماده بسیار کاربردی و مفید بود بقیه شرکت ها شروع به تولید چیزی شبیه به این ماده کردند.

حالا چون این ماده اولین بار با نام تجاری آرسی پرپ تولید و وارد بازار شد و  اکثرا این ماده را به این نام میشناسند.

این ماده بسیار کاربردی در درمان ریشه به حساب می آید.

 آرسی پرپ دندانپزشکی

آرسی پرپ در دندانپزشکی، ماده ای با خاصیت اکسیداسیون و همچنین دارای خاصیت حذف کنندگی لایه های کلسیفیه شده در کانال دندانی را دارد که باعث می شود یون ها و مواد غیر آلی موجود در کانال شلاته شده و به راحتی آن را پاکسازی می کند.RC-Prep ، یک لوبریکانت کننده ی عالی است و مانع از شکستن و گیر کردن فایل های اندو می شود.

 


جهت خرید انواع آرسی پرپ اینجا کلیک کنید.


 

 

EDTA چیست؟

آرسی پرپ حاوی اکسید اوره،گلیکول  و EDTAمیباشد.ای دی تی ای که همان اتیلن دی آمین تترا استیک اسید مخفف Ethylenediaminetetraacetic acid می باشد.

EDTA یک ماده ی جامد بی رنگ و حلال آبی است. برخی متخصصان معتقدند که EDTA به عنوان یک آنتی‌ اکسیدان عمل می کند و از آسیب رسیدن به دیواره رگ‌ های خونی توسط رادیکال‌ های آزاد جلوگیری می کند.

EDTA به کار رفته در آرسی پرپ در حذف لایه اسمیر نقش داشته و به عنوان شلاتور برای حذف ترکیبات غیرآلی و یون‌های دو ظرفیتی مانند کلسیم عمل می‌کند.

 

بهترین روش استفاده جهت حذف لایه اسمیر چیست؟

شستشو به مدت 1 دقيقه جهت حذف بخش معدنی و سپس شستشو با محلول 1.3 درصد هيپو كلريت سديم. لازم به ذکر است زمان بيش از اين باعث برداشته شدن بيش از حد Pretubular و Intratubular دنتين خواهد شد.

 

کاربرد آرسی پرپ

  • از بین بردن مواد غیر ارگانیک به وسیله(EDTA-CA)
  • استفاده راحت تر از وسایل دندان پزشکی به دلیل نرم شدن دیواره کانال های ریشه
  • تمیز کردن کامل کانال ریشه
  • وجود رسوب داخل کانال ریشه
  • پاک کردن کانال ریشه و حذف لایه اسمیر
  • مناسب برای تمیز کردن و پاکسازی کانال ریشه در طی درمان ریشه
  • توبول‌های دنتین و کانال‌های جانبی نیز به این طریق باز و پاکسازی می شود

کرم آرسی پرپ

آرسی پرپ معمولا در تیوپ های ۵،۶،۷،۱۰ گرمی عرضه می شوند. هر چقدر درصد EDTA آرسی پرپ بالاتر باشد از قدرت تمیزکنندگی بالاتری برخوردار است. استفاده از آرسی پرپ همچنان باعث افزایش دقت اپکس لوکیتور پس از آماده سازی کانال می شود. آرسی پرپ را با استفاده از سر سرنگهای مخصوص داخل کانال تزریق کرده و یا آن را روی پد تزریق می کنند و  با آغشته کردن فایل به آن به داخل کانال هدایت می کنند.

 

سخن آخر

امیدواریم نکات خوبی را از این مقاله بدست آورده باشید.اگر شما هم تجربه استفاده از آرسی پرپ را دارید خوشحالم میشویم تجربه خود را در اختیار ما و سایر همکارانتان قرار دهید.

درمان ریشه یکی از درمان های گسترده و بسیار رایج در مطب های دندانپزشکی می باشد که این کار به ابزار و موادهای به خصوصی احتیاج دارد.شما میتوانید وسایل مورد نیاز خود را از فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی مستر دندون سفارش دهید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.