پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی

سپیده ملکی 1401/06/21
پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی

امروزه با گسترش مراکز خدمات دندانپزشکی لیست خدماتی که دندانپزشکان به بیماران ارائه می دهند نیز افزایش پیدا کرده . ارائه این خدمات مستلزم استفاده از مواد و تجهیزات دندانپزشکی می باشد.یکی از فاکتورهای کیفیت کار دندانپزشکان استفاده از مواد و تجهیزات دندانپزشکی با کیفیت می باشد.

برای معاینه،تشخیص و درمان،دندانپزشکان از مواد و ابزارهای مختلف استفاده می کنند که در این مقاله شما را با لیست پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی بیشتر آشنا می کنیم:

پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی

کامپوزیت

یکی از پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی بی شک کامپوزیت است. کامپوزیت های مبتنی بر رزین(که اغلب پرکننده های سفید نامیده می شوند) برای پر کردن مناسب هستند، زیرا قالب گیری بالایی دارند، به خوبی به سطح دندان می چسبند و بسیار طبیعی به نظر می رسند. پر کننده های کامپوزیتی معمولا گران تر هستند. و از نظر زیبایی نسبت به پرکننده های آمالگام برتری دارند. و ترمیم دندان ها طبیعی تر به نظر می رسد.

نکته منفی این است که رزین های کامپوزیت برای انواع ترمیم ها مناسب نیستند، اما قطعا انتخاب خوبی برای پر کردن هستند.

باندینگ

از باندینگ برای ترمیم پوسیدگی و یا ترک خوردگی دندان استفاده می شود.در واقع  باندینگ راه حلی مناسب برای آسیب های جزئی یا شکاف در دندان ها است. در باندینگ دندانپزشک تکه ای رزین همرنگ دندان روی دندان آسیب دیده به دندان متصل می کند.

آمالگام

آمالگام ترکیبی از جیوه مایع و آلیاژهای فلزی است که عمدتا شامل نقره،قلع،مس و روی است. به آمالگام های دندانی پرکننده نقره هم می گویند.بیش از 150 سال است که دندانپزشکان از آن برای پرکردن حفره های ناشی از دندان های پوسیده استفاده می کنند . ممکن است به علت وجود جیوه در آمالگام به ایمن بودن آن شک کنید.خوب است بدانید که وقتی فلزات با یکدیگر ترکیب می شوند ماده ای ایمن و پایدار را تشکیل می دهد.مطالعات علمی ایمن بودن آمالگام را  به عنوان یک ماده پرکننده تایید می کنند.به دلیل دوام بالای این مواد بهترین انتخاب برای حفره های بزرگ هستند.  این مواد به سرعت سفت می شوند از این رو ماده موثری است برای کودکان و افراد خاصی که نمی توانند مدت طولانی بی حرکت بمانند.

فیشورسیلانت

فیشورسیلانت ماده‌ای شفاف و پلاستیکی است که در حفره‌ها و شکاف‌های دندان قرار می‌گیرد تا  از پیشرفت پوسیدگی اولیه جلوگیری کند. فیشورسیلانت در پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان و نوجوانان تاثیر به سزایی دارد.در واقع یک لایه محافظ تشکیل می دهد تا از گیر کردن بقایای غذا و تجمع باکتری در شیارهای کوچک دندان جلوگیری شود.

مواد اندو

یکی از پرمصرف ترین مواد در کلینیک های دندانپزشکی مواد اندو می باشد. هنگامی که پوسیدگی در مراحل اولیه درمان نشود عفونت گسترش می یابد و به پالپ و ریشه دندان می رسد. از مواد ریشه برای پرکردن سیستم کانال ریشه دندان استفاده می شود.. دندانپزشکان هنگام درمان ریشه به مواد مختلفی در هر مرحله از فرآیند درمان نیاز دارند. آنها با استفاده از پر مصرف ترین مواد دندانپزشکی کانال ریشه را پر می کنند سپس با یک مهر و موم از نفوذ باکتری که سیستم کانال ریشه را مجدداً آلوده می کند، جلوگیری می کنند.

مواد قالبگیری

بخش مهمی از یک فرایند در بسیاری از درمان های دندانپزشکی استفاده از مواد قالبگیری است. اگرچه این کار ساده به نظر می رسد و روتین هر روز کلینیک ها می باشد اما مهم است که به درستی و دقیق انجام شود. قالبگیری برای اهداف مختلفی در دندانپزشکی انجام می شود مانند: ساخت دندان مصنوعی،روکش دندان، لمینیت دندان، بریج دندانی ،محافظ دندانی و…

برای این کار دندانپزشک از یک ماده به نام آلژینات استفاده می کند. آلژینات حالت پودری داشته که وقتی با آب مخلوط می شود حالت خمیری پیدا می کند. دندانپزشک این مواد را با کمک تری در دهان بیمار قرار می دهد.

گوتاپرکا

یک دیگر از مواد پرکاربرد در دندانپزشکی گوتاپرکا می باشد. که از آن در عصب کشی دندان برای پر کردن کانال ریشه استفاده می شود. گوتاپرکا معمولاً همراه با یک سیلر برای ایجاد یک مهر و موم محکم در داخل کانال ریشه استفاده می شود. گوتاپرکا انواع مختلفی دارد که دندانپزشک بسته به نیاز خود برای کانال ریشه آن را انتخاب می کند.

خرید مواد دندانپزشکی با کیفیت از مستر دندون

برای دندانپزشکان مهم است که پر مصرف ترین مواد مطب خود را از یک مجموعه مطمئن خریداری کنند که کیفیت بالایی داشته باشد.فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی مستر دندون انواع ابزار و لوازم  پرکاربرد و پرمصرف را با بهترین قیمت و کیفیت در اختیار شما قرار می دهد. از مزایای فروشگاه اینترنتی مستر دندون  امکان مقایسه کالا و پشتبانی 24 ساعته و ارسال سریع می باشد همچنین  در صورت عدم رضایت امکان بازگشت کالا تا 7 روز برای شما فراهم شده تا تجربه یک خرید مطمئن را داشته باشید.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.