نکاتی مهم درباره خرید فایل اندو

سپیده ملکی 1401/08/23
خرید فایل اندو-مستر دندون

قبل از ذکر نکاتی در مورد خرید فایل اندو بهتر است بدانیم اندو دندان چیست؟

زمانی که دندان ها پوسیدگی مختصری پیدا می کنند اگر درمان، به موقع انجام نشود دندان به مرور زمان دچار شکستگی می شود. همین امر سبب می شود تا علائم پوسیدگی به عصب رسیده و نیاز باشد درمان اندو (ENDO)  یا به اصطلاح درمان عصب کشی توسط متخصصین انجام شود.

خرید فایل اندو برای پاکسازی و شکل دادن به کانال ریشه در درمان عصب کشی دندان استفاده می شود. این فایل ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • فایل های دستی
  • فایل های روتاری

جنس این ابزار از فولاد ضد زنگ ، نیکل و یا تیتانیوم است. به طور کلی در درمان اندو ابتدا از فایل های دستی استفاده شده و بعد از طی مراحلی، لازم است از فایل های روتاری استفاده شود.

نکته ی مهم در مورد خرید فایل اندو انتخاب ابزاری از جنس نیکل یا تیتانیوم است. زیرا ابزار از این جنس، توان تحملی بیشتری دارد و دچار شکستگی نمی شوند. این ابزار به سبب فشاری که ایجاد می کند گرم می شود، ویژگی مهم این است که با گرم شدن تغییر شکل نمی دهد.

زمانی که خرید تجهیزات دندانپزشکی انجام می شود مخصوصا فایل اندو باید به صورت یکبار مصرف استفاده شود تا خطر شکستگی کاهش یابد. اما بدلیل تحریم ها این کار در اکثر مواقع عملی نیست.

نکته ی دیگر در مورد خرید فایل اندو  این است که فایل با نوک فعال را انتخاب کنیم و یا نوک غیر فعال؟ انتخاب این فایل ها بستگی به نوع درمان دارد ولی در کل فایل با نوک غیر فعال ایمن تر است زیرا نوک فعال لبه ی برش بیشتری دارد و در حین کار به دقت بیشتری نیاز دارد.

فایل های دستی :

خرید فایل اندو شامل فایل های دستی هم می شود. گاهی دندانپزشکان برای انجام درمان اندو از حس لامسه استفاده می کنند. در این صورت پاکسازی و فرم دهی روت کانال دقیق تر انجام شده و به تعیین انحنا کمک می کند. برای خرید فایل اندو دستی فایلی را انتخاب کنید که علاوه بر قدرت و استقامت خوش دست نیز باشد.

انواع فایل دستی عبارتند از :

  • فایل های نوع K : خرید فایل اندو از نوع K بسیار رایج است چرا که جزو قدیمی ترین ابزار ها است. این ابزار به صورت مفتول پیچ خورده دارای سطح مربعی شکل است که سبب می شود در برابر شکستگی مقاوم باشد.

فایل K   نیز شامل دو نوع است :   K_flex file                flex R file

K_flex file : این فایل سطحی مقطع لوزی شکل دارد. این فایل سبب می شود مراحل جستجوی کانال ریشه، تمیز کردن و شکل دادن کانال بهتر انجام شود.

flex R file : زاویه ی نوک این فایل کمتر است که باعث می شود ابزار به صورت متمرکز تر داخل کانال قرار بگیرد.

  • فایل های نوع H : این فایل سطح مقطع نانتقارن دارد که از مفتول تراش خورده از جنس نیکل یا استیل ساخته شده است. این ابزار به دلیل لبه ی تیزی که دارد امکان شکسته شدنش حین انجام کار زیاد است. برای خارج کردن عفونت ها از این فایل استفاده می شود.
  • فایل های نوع C : کانال هایی که باریک هستند لازم از از این فایل استفاده شود. کار کردن با فایل C به نسبت فایل K سخت تر است.
  • فایل barbed broach : در طی مراحل درمان اندو از این فایل برای عصب کشی استفاده می شود.

برای خرید فایل اندو طبق توضیحاتی که در مورد فایل دستی داده شد، باید به جنس و کاربرد فایل ها دقت کنید. فایل های دستی با کیفیت تر ایمنی کار شما را بالا می برند.

فایل های روتاری :

خرید فایل اندو شامل فایل روتاری نیز می شود. درست از زمانی که نیکل تیتانیوم وارد دنیای دندانپزشکی شد فایل های روتاری برای درمان روت کانال با خیال راحت تری مورد استفاده قرار می گیرند.ابزار های چرخشی به نسبت فایل های دستی سرعت بیشتر و قدرت بالاتری دارند.

خرید فایل روتاری

خرید فایل اندو

فایل های روتاری نیز دو دسته اند :

  • فایل های خود تنظیم : این فایل ها سطح مقطع سه بعدی دارند که با شکل کانال ریشه سازگار است. این فایل با حرکت ارتعاشی کار کرده و درحین کار از طریق قسمت توخالی فایل، شستشو کانال را انجام می دهد. شستشو در حین کار سبب می شود تا کانال بهتر و اصولی تر پر شود.
  • فایل های D : برای پر کردن قسمت عاج دندان می توان از این فایل که مجموعه ای از فایل های روتاری انتخابی است، استفاده کرد.

جمع بندی نکات خرید فایل اندو :

  • برای خرید فایل اندو با مشخصات هر فایل آشنا شوید دستور العمل استفاده از هر فایل توسط شرکت سازنده به شما ارائه داده می شود.
  • از فایل چرخشی در زمانی که طول فایل شماره ده یا پانزده جوابگو نیست، استفاده نکنید.
  • تعداد دفعاتی که از فایل ها استفاده می کنید را در نظر داشته باشید.
  • عمر وسایل روتاری در کانال های کوتاه کمتر است.
  • بعد از کار کردن با فایل های روتاری آنها را چک کنید تا از لحاظ تغییر شکل، باز شدن پیچ ها و یا حتی کوتاه شدن نوک فایل مطلع شوید.
  • در کل خرید لوازم مصرفی دندانپزشکی باید از مراکز معتبر و شناخته شده تهیه شود تا ضمن استاندارد بودن کیفیت بالایی نیز داشته باشد.
  • برای خرید کامپوزیت هم رعایت این نکات لازم و ضروری است تا علاوه بر دوام کار، کیفیت کاری که شما به عنوان دندانپزشک انجام می دهید نیز بالا رود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.