فرزهای دندانپزشکی و انواع مختلف آن

سپیده ملکی 1400/10/14
فرزهای دندانپزشکی

فرزهای دندانپزشکی جز مهمترین و اصلی ترین ابزارهای دندانپزشکی هستند. چون بدون آن ها تقریبا اکثر کارهای دندانپزشکی غیرممکن خواهد بود. انتخاب درست فرز دندانپزشکی باعث افزایش تمرکز و تسلط دندانپزشک به روند درمان و نیز راحتی بیشتر بیمار خواهد شد.

فرز دندانپزشکی چیست؟

فرز دندانپزشکی یک وسیله با جنس های مختلف است که بر روی آنگل (هندپیس سرعت پایین) یا توربین (هندپیس سرعت بالا) دندانپزشکی متصل می شود و می تواند تا 4000 دور در ثانیه و یا حتی بیشتر بچرخد. چرخش این فرزها روی دندان باعث می شود وظیفه مورد نظر (مثل تراش، پرداخت و پالیش و…) را انجام دهند.


برای مشاهده و خرید فرز دندانپزشکی کلیک کنید.


انواع فرزهای دندان پزشکی از نظر جنس:

فرز های دندانپزشکی در جنس های مختلف ساخته می شوند و این تنوع،مزایا و معایبی را به همراه دارد. انتخاب فرزهای دندانپزشکی با توجه به گستردگی و تنوع آن، نیازمند تخصص و شناخت زیاد در این زمنیه است. فرزهای دندانپزشکی دارای جنس‌های مختلفی هستند. از جمله: فرزهای استیل یا فولادی، فرزهای کاربایدی، فرزهای الماسی، فرز سرامیکی و فرز پلیمری. در ادامه این مقاله با انواع فرزها بیشتر آشنا می شویم:

1- فرزهای استیل (فولادی):

این نوع فرزها، ابزاری با صرفه و اقتصادی برای آماده سازی حفره های دندانی و تخلیه دنتین می باشند. فرزهای استیل عاج را در سرعت های پایین به خوبی در بر می گیرند ولی در سرعت های بالا یا هنگام تراش نسج سخت تری مثل مینا، به سرعت کند می شوند. کند شدن فرز باعث ایجاد لرزش و حرارت در هنگام تراش دندان می شود و در نتیجه ناراحتی بیمار و خستگی دندانپزشک را به همراه خواهد داشت.

2- فرزهای کاربایدی:

این نوع فرزها به دلیل کارایی سریع تر و مقاومت بالاتر در مقایسه با فرزهای استیل، به خوبی مورد استقبال دندانپزشکان است. این فرزها از تنگستن که فلزی بسیار سخت (سه برابر سخت تر از فولاد) و مقاوم به دماهای بالاست ساخته شده است.این فرزها برخلاف فرزهای الماسی، قابلیت استفاده مجدد بارها و بارها را دارند.اما، به دلیل تمایل به شکست، بهتر است با سرعت بالا مورد استفاده قرار گیرند. این نوع از فرزها برای تمامی کاربردهای ترمیمی دندان مانند خالی کردن حفرات دندانی، ایجاد فاصله بین دندان ها و … مورد استفاده قرار می گیرند.

3- فرزهای الماسی

فرز دندانپزشکی الماسی از کنار هم قرار گرفتن ذرات ریز زاویه دار و الماس تشکیل شده. باعث تراشیدن دندان ها آن هم در سرعت های بالا می شود. به دلیل سختی بسیار بالا، برای تراشیدن بافت مقاوم دندان کاربرد دارند. اگر از این ابزار درست استفاده شود، طول عمر بالایی پیدا می کنند.

 4- فرزهای سرامیکی

فرزهای دندانپزشکی از جنس سرامیک جهت برداشتن آمالگام موجود روی دندان کارایی خوبی دارند.این نوع فرزها از مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردار می باشند و در عین حال در برداشت پوسیدگی بسیار موثر عمل می کنند.

5- فرزهای پلیمری

هنگام برداشت پوسیدگی با فرزهای کارباید، یا سرامیکی، احتمال برداشت اضافی از نسج دندان وجود دارد که ممکن است منجر به باز شدن پالپ گردد. فرزهای پلیمری باعث رفع این مشکل شدند .

نسل اولیه آنها برای برداشت پوسیدگی های عمیق معرفی شد اما پلاستیک مورد استفاده در این فرزها هنگام استفاده در سرعت های بالاتر از 1000 دچار تخریب شدند. فرزهای نسل دوم را از جنس پلاستیک مرغوب تری ساختند و برای استفاده در سرعت های بالای 4000 دور مناسب هستند. سختی سطح برنده فرز پلیمری، از مینا و عاج سالم کمتر است و از نسج پوسیده بیشتر. این خصوصیت باعث می شود که نسج پوسیده برداشته شود بدون اینکه به نسج سالم دندان آسیبی وارد گردد.

 

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.