بهترین مارک کامپوزیت دندان

سپیده ملکی 1401/03/14
کامپوزیت-مستردندون

کامپوزیت دندان یکی از پر مصرف ترین مواد دندانپزشکی به شمار می رود.امروزه کاربرد بسیار وسیع و مزایای فراوانی دارد.

در این مقاله سعی کردیم آیتم هایی که برای انتخاب بهترین کامپوزیت باید در نظر داشت را  بررسی کنیم تا شما بهترین انتخاب را داشته باشید.

اگر شما به دنبال بهترین برند کامپوزیت هستید در این مقاله همراه ما باشید.

کامپوزیت ها مواد مصنوعی هستند که به طور ناهمگن مخلوط می شوند و ترکیبی را تشکیل می دهند که در دندانپزشکی برای ترمیم دندان های آسیب دیده در اثر پوسیدگی یا ضربه و همچنین برای درمان های زیبایی استفاده می شود. 


جهت خرید و بررسی انواع کامپوزیت دندان کلیک کنید.


انواع کامپوزیت

در حال حاضر، کامپوزیت ها پرمصرف ترین مواد در دندانپزشکی هستند، زیرا می توانند در بسیاری از موقعیت ها و در عین حال زیبایی دندانی را حفظ کنند. بسته به اندازه ذرات، ما می توانیم انواع مختلفی از کامپوزیت ها را تشخیص دهیم.

  • کامپوزیت ماکروفیل یا درشت دانه: کامپوزیت هایی هستند که قدمت آن ها به شصت سال پیش می رسد. این مواد دارای اجزایی با ابعاد 10 تا 50 میکرومتر هستند که باعث می شود مقاومت بالایی داشته باشند. اما اندازه بزرگ اجزا (که در برخی موارد با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است) زیبایی و قابلیت پولیش این نوع کامپوزیت را از بین برده .
  • کامپوزیت میکروفیل یا ریز دانه: میکروفیل ها را می توان نقطه مقابل ماکروفیل هایی دانست که در سال 1970 معرفی شدند، این مواد با اندازه حدود 100 نانومتر، جلا پذیری بسیار بالایی دارند، اما ضعف آن ها در مقابل فشار،به ویژه در دندان های خلفی، از ضعف های اساسی است. بنابراین کامپوزیت های زیبایی یا قدامی معمولا در این گروه قرار می گیرند که از آن ها در درمان های زیبایی و دندان های جلو استفاده می شود.
  • کامپوزیتهای هیبریدی، میکرو هیبریدی و نانو هیبریدی: این دسته از کامپوزیت ها بین دو نوع کامپوزیت های ماکروفیل و میکروفیل قرار می گیرند. از قابلیت قدرت و استحکام ماکروفیل ها و از طرفی دیگر زیبایی و قابلیت پولیش میکروفیل ها به صورت همزمان برخوردارند. نوع اولیه کامپوزیت های هیبریدی به دلیل داشتن ذرات درشت که استحکام و مقاومت بالایی دارند در ترمیم دندان های عقب کاربرد دارند.اما کامپوزیت های میکروهیبرید به عنوان نسل جدید کامپوزیت های دارای ذرات ریزی هستند که استقامت آن ها در برابر سایش بیشتر خواهد بود و در درمان های زیبایی کاربرد دارد.
  • کامپوزیت نانوفیل: جدیدترین  و محبوب ترین نسل کامپوزیت ها هستند.به دلیل فناوری نانو، از ذرات کوچک‌تری تشکیل شده‌اند. این نوع کامپوزیت خواص فیزیکی و زیبایی شناختی را بهبود بخشیده است. 

معیارهای یک کامپوزیت خوب چیست؟

برای انتخاب و خرید بهترین برند کامپوزیت دندان باید فاکتورهایی را در نظر گرفت که بتوان آن را از سایر برندها متمایز کرد.در اینجا به طور مختصر ویژگی های کامپوزیت خوب را بیان می کنیم:

  • استحکام: یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب کامپوزیت مقاومت آن است.یک کامپوزیت باید از استحکام خوبی برخوردار باشد تا در برابر ضربه ها و مواد غذایی سفت مقاومت داشته باشد.از کامپوزیت‌هایی با مقاومت فشاری بالا می‌توان برای دندان‌های خلفی استفاده کرد تا فشار اضافه‌ای که این دندان‌ها به آن وارد می شود را در نظر بگیرد.
  • پالیش پذیری: کامپوزیت های ریزدانه و هیبریدی  قابلیت پالیش پذیری بالایی دارند.این نوع کامپوزیت ها به مرور درخشش و شفافیت خود را از دست نمی دهند. البته باید گفت پالیش پذیری نانو کامپوزیت ها بیشتر از سایر دسته های کامپوزیت است.
  • هندلینگ: کامپوزیت های زیبایی باید هندلینگ خوبی داشته باشند طوری که داشتن انعطاف پذیری و ضخامت مناسب،مواد آن به ابزار نچسبد .
  • شیرینکیج: یکی دیگر از ویژگی های کامپوزیت است که باعث طولانی تر شدن کارایی مدت کامپوزیت زیبایی در فرآیند پلیمریزاسیون می شود.
  • ترنسلوسنسی: ویژگی است که از چند لایه کامپوزیت دندان استفاده می شود تا جلوه بهتری داشته باشد که این امر مستلزم داشتن ترنسلوسنسی کامپوزیت دندان می باشد. در ترمیم های قدامی و کارهایی که نیاز به زیبایی بیشتری دارند مانند ونیر استفاده می شود.
  • رادیوپاسیتی: یکی از ویژگی هایی است که باعث می شود اشعه ایکس عبور نکند که باعث می شود ترمیم با وضوح بالاتری در تصویر دیده شود.
  • شید: رنگ کامپوزیت را می توان متناسب با رنگ سایر دندان ها انتخاب کرد. هرچه شید رنگی یک کامپوزیت بیشتر باشد. دندانپزشک در انتخاب رنگ آزادانه تر عمل می کند.

بهترین مارک کامپوزیت دندان

اکثر دندانپزشکان از یک نوع کامپوزیت دندان استفاده نمی کنند. در بسیاری از موارد، بسته به نیاز بیمار، انواع مختلفی از کامپوزیت ها برای کاربردهای مختلف استفاده می شود. برندهای مختلفی برای کامپوزیت دندان وجود دارد که از جمله بهترین آن ها کامپوزیت بیسکو (Bisco)، 3M ، گرادیا (Gradia Direct) ، جیانیال  (G-aenial) ، توکویاما(Tokuyama) ، کامپوزیت الترادنت ، کامپوزیت Ivoclar Vivadent – IPS Empress Direct ، کامپوزیت زنیت ، کامپوزیت دنتکس

سخن آخر

از نظر بالینی، کامپوزیت های دندانی باید با نیازها و درمان های هر بیمار سازگار باشند. انتخاب مناسب ترین و بهترین کامپوزیت دندان مستلزم تحقیق و درک گسترده از محصولاتی است که استفاده می کنید.بهتر است به سراغ برندهای نام آشنا بروید و یا از تجربیات دیگر همکاران خود استفاده کنید. همچنین شما می توانید با مراجعه به وب سایت های معتبر از جمله وب سایت مستر دندون بهترین نوع و برند کامپوزیت دندان را انتخاب و برای درمان های خود استفاده کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.