اسید اچ و کاربرد آن در دندانپزشکی

سپیده ملکی 1400/11/02
ژل اسید اچ -مستر دندون

ژل اسید اچ یک نوع ژل دندانپزشکی می باشد که دارای اسید فسفریک، معمولا در غلظت های ۱۵٪ ، ۳۴٪ یا ۳۷٪ وجود دارد. ( ۳۷٪ رایج ترین غلظت موجود در بازار است ). 

کاربرد ژل اسید اچ در دندانپزشکی

از کاربرد های ژل اسید اچ میتوان به آماده سازی مینای دندان برای پرکردگی کامپوزیت ، باند براکتهای ارتودنسی و … اشاره کرد.

همچنین از ژل اسید اچ میتوان برای افزایش چسبانندگی سطحی و چسباندن کامپوزیت به دندان استفاده نمود.

یکی دیگر از کاربردهای ژل اسید اچ برای زیبایی و چسباندن نگین به دندان است.

فرایند اچینگ با دندان چه می کند؟

فرآیند اچ کردن سطح دندان را زبرتر می کند، بنابراین مواد دندانی متصل شده ایمن تر است. از نظر میکروسکوپی، اچینگ موجب حل شدن برخی از مواد معدنی موجود در مینا و عاج دندان (که خارجی‌ترین لایه‌های دندان‌ به شمار می‌روند)‌ می‌گردد. این فرسایش مداوم ناشی از اسید اچ، ویژگی‌های ناهمواری به نام «برچسب‌ها و تونل‌ها» را ایجاد می‌کند. که می‌توانند رزین باندینگ را از نظر شیمیایی بهتر جذب کنند و از نظر فیزیکی آن را روی سطح مینا و عاج محکم می سازد.

اسید اچ معمولاً یک ژل اسید فسفریک 30 تا 40 درصد رنگی است که باعث می شود شما آن را روی دندان ببینید. این ژل به مدت 15 تا 30 ثانیه روی سطح دندان باقی می ماند و فرسایش ناشی از آن به سطح هموار مینای دندان ظاهری کف‌آلود می‌بخشد. سپس باندینگ با نور خاصی با طول موج خاصی “خاموش” می شود. مرحله نهایی فرآیند شامل پر کردن یا چسباندن موادی است که باید به صورت لایه‌ای در بالای باند قرار گیرد. هر کدام از این لایه‌ها نیز تا تکمیل شکل نهایی ترمیم کیور می‌شوند.

اسید اچ در دندانپزشکی یک روش موثر برای اتصال انواع مختلف ترمیم به مینا یا عاج است.”لایه اسمیر” که از مواد آلی و معدنی روی دندان،در نتیجه آماده سازی حفره ایجاد می شود،باعث میشود اتصال به سطح آن دشوار گردد. به دلیل نیاز به از بین بردن این لایه اسمیر،استفاده از اسید اچ در دهه 1970 و 1980 آغاز شد.

تکنیک های اسید اچینگ

بسته به نوع روش و سایز ترمیم دندانی، سه تکنیک اساسی اچینگ وجود دارد که متخصص دندانپزشک ممکن است از آنها استفاده کند.

عواملی مانند متریال روکش (از جنس زیرکونیوم یا پرسلن ) نیز ممکن است بر تکنیک اچینگ مورد استفاده تأثیر بگذارد. در اینجا  به طور خلاصه به هر یک از این تکنیک‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. اچینگ کامل: در این تکنیک دندانپزشک مواد اسید اچ را بر روی سطح مینا و عاج قرار می دهد. این تکنیک زمانی بهترین استفاده را دارد که قرار است مقدار زیادی مواد باندینگ مورد استفاده قرار گیرد و بنابراین ممکن است ریتنشن آن مشکل‌ساز گردد. این نوع اچینگ باندینگ محکمی را ایجاد می کند. اگر آماده سازی دندان عمیق یا نزدیک به عصب (پالپ دندان) نباشد، اچینگ کامل کارآمدترین روش است. 
  2. اچینگ انتخابی: این تکنیک مشابه روش اچینگ کامل است،با این تفاوت که دندانپزشک مواد اچینگ را فقط روی سطح مینای دندان به کار می برد. اگر دندانپزشک به ایجاد حساسیت در نواحی عمیق دندان شک کند. ممکن است از این روش برای به حداقل رساندن حساسیت بعد از عمل استفاده کند.
  3. سلف اچ: در این روش اسید اچ و مواد باندینگ با هم ترکیب شده و در یک مرحله روی دندان قرار می گیرند.ا ین روش برای دندان‌هایی که احتمال ریتنشن بالایی دارند بسیارکارامد خواهد بود.

اشکال مختلف اسید اچ

  • محلول مایع ( به ندرت استفاده می شود )
  • ژل ( استفاده از آن آسان تر است )
  • سرنگ یا بطری

مزیت های ژل اسید اچ

  • قابلیت شستشوی سریع و آسان با اسپری آب را دارد.
  • عدم برجا گذاشتن مواد ارتقای استحکام باندینگ بین مواد ترمیمی و دندان
  • کارکرد بسیار عالی در برداشت لایه
  • فاقد هرگونه عوارض جانبی به علت دارا بودن قوام ایده آل است.
  • امکان دسترسی کاملاً دقیق در نواحی که دسترسی به آن دشوار است، را دارد.

نگه داری از ژل اسید اچ

  1. ژل اسید اچ حتما باید دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد.
  2. دمای مناسب جهت نگه‌داری ژل اسید اچ ۲۳ درجه سانتی‌گراد است.
  3. در حین کار بعد از مصرف باید بلافاصله درب ظرف کاملاً بسته باشد.

کلام آخر

هر تکنیکی مزایا و معایب خود را دارد. شایع ترین عارضه هر روش اچینگ، حساسیت بعد از انجام کار است. این حساسیت،بسته به عمق آماده سازی ممکن است برای چند روز یا چند هفته ادامه داشته باشد. با این حال، دندانپزشک، شما را برای این روش آماده می کند و هرگونه حساسیت احتمالی را به حداقل می رساند.

دندانپزشک پس از فرآیند اسید اچینگ و قبل از لایه باندینگ یک لایه مایع حساسیت زدا اضافه می کند تا ازایجاد حساسیت های احتمالی جلوگیری کند.

 انتخاب بهترین اسید اچ تابعی از عوامل مختلف از قبیل نوع ترمیم دندان، تجهیزات به کار رفته و بودجه شما خواهد بود.

برای خرید اسید اچ اینجا کلیک کنید.

همچنین شما میتوانید محصولات و تجهیزات مورد نیاز خود را از فروشگاه مستر دندون تهیه کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.