توربین دندانپزشکی و اصول نگه داری از آن

سپیده ملکی 1400/09/16
توربین دندانپزشکی

توربین دندانپزشکی یکی از ابزارهای پرکاربرد در دندانپزشکی و همچنین یکی از پرهزینه ترین ابزارها می باشد. دندانپزشکان در هر روش ترمیمی، پریودنتیک، ریشه و جراحی از توربین استفاده می کنند.

توربین ها ابزار آلات چرخنده باسرعت بالا هستند که جهت برداشتن نسخ دندان و پوسیدگی از روی دندان در حداقل زمان به کار می روند و مهمترین وسیله در دندانپزشکی ترمیمی محسوب می شود.توربین ها بر اساس برخورد هوای فشرده به پروانه کارتریج در سر آن، ایجاد دوران گشتاور می شود.


جهت مشاهده و خرید انواع توربین دندانپزشکی کلیک کنید.


نکاتی درباره نگهداری و تعمیرات عمومی

در تعمیر و نگهداری سه اصل کلی وجود دارد که باید در مورد همه توربین ها رعایت شود:

  1. تمیز کردن
  2. روغن کاری کردن
  3. استریل کردن

همه توربین ها، صرف نظر از نوع یا عملکرد، باید از مواد زائد و خون تمیز شوند، طبق دستورالعمل سازنده روغن کاری شوند.سپس طبق دستورالعمل CDC و ADA استریل می شود. از آنجا که مراحل فرآیند خاص برای انجام هر یک از این سه اصل با توجه به نوع هندپیس متفاوت است، همیشه به دفترچه راهنمای سازنده مراجعه کنید و از تکنیک های توصیه شده پیروی کنید.

چک لیست مراقبت از توربین دندانپزشکی

به دلیل گستردگی کاربردها و تعداد دفعات و مدت زمان استفاده از توربین در یک مطب دندانپزشکی،تمیز نگه داشتن و ضدعفونی کردن آن در جهت عملکر بهتر حائز اهمیت است. در اینجا 7 مورد روش نگه داری از توربین های دندانپزشکی را برای شما شرح داده ایم:

1-تنظیم فشار هوای توربین دندانپزشکی

فشار هوای متصل به ایر موتور باید مناسب دستگاه باشد.به یاد داشته باشید که دستورالعمل سازنده توربین را در مورد تنظیمات فشار هوا، که در دفترچه راهنما وجود دارد را مطالعه بفرمایید. فشار هوای بالاتر به معنای عملکرد بالاتر هندپیس نیست. اگر میزان فشار هوا درست نباشد باعث آسیب به بلبرینگ‌ ها و آسیب دیدن شفت و پروانه توربین می‌شود و از عمر دستگاه می کاهد.

توصیه می شود رگولاتور هوای یونیت به صورت دوره ای سرویس شود.تا روشن و یا خاموش شدن کمپرسور بر روی فشار هوای خروجی از یونیت تاثیری نداشته باشد.

2-روغن کاری دوره ای توربین دندانپزشکی

 قبل از قرار دادن توربین دندانپزشکی در داخل اتو کلاو ،توربین را روغن کاری نمایید این کار مانع از خشک شدن بلبرینگ ها در اثر حرارت می شود اگر به این کار توجه نشود به مرور زمان توربین در اثر خشک شدن بلبرینگ ها شکسته می شود .

توصیه می شود از اسپری مرغوب، جهت روغن کاری استفاده کنید و قبل از مصرف حتما آن را به خوبی تکان دهید،تا پاک کننده موجود در آن فعال گردد.

در توربین پوش باتن، می بایست روغن کاری از قسمت جلوی شفت (قسمتی که فرز قرار می گیرد) انجام گردد که باعث دوام بیشتر و حرکت باتن و سریع تر شدن

حرکت پیستونی باتن می شود. 

روغن کاری توربین

 


جهت مشاهده و خرید انواع فرز کلیک کنید.


 

3-تعویض به موقع فرز ها

دندانپزشک باید متوجه باشد که هرزمان فرزهای دستگاه کند شدند،آنها را به موقع تعویض کند.فرزهای فرسوده به دلیل عدم برش مناسب باعث می شود دندانپزشک فشار بیشتری روی فرز وارد کند و اینکار منجر به آسیب دیدن بلبرینگ کارتریج می گردد. .

دندانپزشک نباید از فرزهای تابدار استفاده کند. زیرا باعث عدم چرخش کارتریج حول محور، در نهایت آسیب دندان بیمار و کارتریج توربین می‌شود و عمر دستگاه را کوتاه می کند.

توجه داشته باشید که فرز در جای مناسب بر روی توربین قرار بگیرد،در غیر این صورت باعث چرخش فرز خارج از مرکز، شکسته‌ شدن بلبرینگ، اعمال فشار به شفت (سه نظام) توربین و در نتیجه شل شدن شفت در مدت زمان کوتاه می‌شود.

4-رفع انسداد مجاری آب و هوای توربین

در زمان مصرف باید دقت داشت که راه آب مسدود نشده باشد و اگر مسدود شده بود دندانپزشک باید توسط سوندهای مخصوص این انسداد را برطرف نماید، تا دستگاه به درستی به کار خود ادامه دهد.استفاده از فایل یا سوندهای غیر استاندارد، باعث انحراف دهانه مجاری آب یا هوا و در نهایت عدم پاشش آب خروجی به فرز خواهد شد.

5-استریل کردن توربین

در زمان استریل نیز باید آن را در داخل اتو کلاو قرار داد و به غیر از اتو کلاو از هیچ روش دیگر برای ضدعفونی و استریل کردن نباید استفاده کرد. برخی از دندانپزشکان دستگاه را در داخل مواد ضدعفونی کننده قرار می دهند و باید گفت که این کار از بین برنده دستگاه است و باعث آسیب به کارتریج توربین می شود و به مرور زمان موجب خرابی آن می شود.

6-جلوگیری از وارد شدن ضربه به توربین

دندانپزشکان باید مراقب باشند که ضربه ای به توربین بر اثر زمین خورد وارد نشود. زیرا این اتفاق باعث اختلال در عملکرد کارتریج می‌شود و در نهایت دستگاه خراب می شود و دندانپزشک مجبور به تعویض آن است.

 7-تخلیه هوای کمپرسور

توصیه می شود هوای کمپرسور به صورت هفتگی تخلیه شود. همچنین نصب فیلتر هوا با قابلیت جذب رطوبت بر روی کمپرسور، موجب ارسال هوای خشک و تمیز به توربین می‌گردد. توصیه می‌گردد از نوع کمپرسور هوای بدون روغن (Oil Free) استفاده گردد.

در پایان توصیه میکنیم اولویت اصلی در تعمیر و نگهداری، دستورالعمل سازنده وسیله است.دستورالعمل‌های نگهداری تجهیزات دندانپزشکی، باید بر هر پیشنهادی که از منابع خارجی می آموزید، اولویت داشته باشند.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.